Voiko kasvua hakkeroida ? Voi, Mari Luukkainen Icebreaker.vc:stä kertoo

  • Jaa Twitterissä
  • Jaa LinkedInissä

Icebreaker.vc:n Head of Growth Mari Luukkainen uskoo, että kasvua tulisi johtaa suomalaisissa yrityksissä samoin kuin Piilaaksossa – systemaattisesti ja jo varhaisessa vaiheessa. Tästä syystä hän kouluttaa startupeihin kasvuhakkereita, joista Chiara Montecchiari on yksi. Montecchiari vaihtoi lentoemännän työn lennosta kasvuhakkerointiin.

1. Mari, jos kasvuhakkerointi on niin tehokasta ja tärkeää, miksen ole kuullut siitä aikaisemmin?

Piilaakson menestystarinat, kuten Facebook, Uber ja Airbnb, ovat käyttäneet menetelmää jo vuosien ajan, mutta se on suhteellisen uusi muualla. Kasvuhakkeroinnilla yritys keskittyy toimiviin asioihin ja lakkaa tekemästä asioita, jotka eivät tuota haluttua tulosta. Näiden erottaminen toisistaan on hyvin tärkeää mille tahansa yritykselle, joka haluaa kasvaa nopeasti.

Siivousalan startup Freska perusti kasvutiimin vuonna 2017 ensimmäisten joukossa Suomessa. Vielä tätä nykyäkin  on harvinaista, että yrityksessä olisi kasvutiimi muualla kuin markkinointiosastolla. Toimin Freskalla Head of Growth -roolissa ja opin, että menetelmää voi ja pitää käyttää kaikkien yrityksen toimintojen kehittämiseen.

Minulle noiden Piilaakson yritysten huikea menestys todistaa, että kasvuhakkerointia kannattaa käyttää, ja Freskan tarina todistaa samaa:liikevaihto kasvoi 700 000 eurosta 13 miljoonaan euroon vain kahden vuoden aikana.

Myös monet Icebreaker.vc:n salkkuyritykset ovat kasvaneet hyvin. Ne ovat saaneet jatkorahoitusta sellaisilta isoilta ja menestyneiltä sijoittajilta kuin esimerkiksi Creandum, Dawn Capital, Paladin Capital Group ja Global Founders Capital.

2. Mitä kasvuhakkerointi edellyttää yritykseltä onnistuakseen?

Virheistä oppimiseen tarvitaan avoimuutta ja rohkeutta. Yrityksen tulisi suhtautua tuloksiin nöyrästi ja ottaa niistä opikseen. Varhaisen vaiheen kasvuyritysten perustajat ovat usein rakastuneita tuotteeseensa, joten voi olla karvas pala, jos testitulokset näyttäväkin, ettei tuote ole niin hyvä, kuin he ovat luulleet. Kasvuhakkerointi auttaa löytämään ongelmakohdat, jotka yrityksen pitää ratkaista menestyäkseen.

Kasvuhakkerointia luullaan usein digitaalisen markkinoinnin menetelmäksi, vaikka sitä voi käyttää moneen muuhunkin. Yrityksen kasvusta vastaavalla, olipa hänen tittelinsä Growth Lead tai Head of Growth, tulisi olla näkyvä asema toimitusjohtajan oikeana kätenä. Hänen pitää pystyä puuttumaan mihin tahansa yrityksen toiminnan yksityiskohtaan, joka on kasvun esteenä. Tämä voi herättää muutosvastarintaa etenkin isommissa ja vakiintuneemmissa yrityksissä, joissa on totuttu jäykkään hierarkiaan. Tällaisessa tilanteessa kasvuhakkeroinnin toteuttaminen on tavallista hitaampaa.

3. Kenestä tulee hyvä kasvuhakkeri?

Olen kouluttanut kahdeksan ryhmää kasvuhakkeriharjoittelijoita, ja olen havainnut, että tietyt piirteet lupaavat hyvää. Tarvitaan henkilö, joka pitää prosesseista ja on valmis toimimaan niiden mukaan yhä uudestaan. Kaikilta tämä ei suju. Kasvuhakkeri ei saa pelätä Excel-taulukoita, vaan päin vastoin hänen tulee rakastaa numeroita ja dokumentoimista. Hänen pitää myös kestää painetta. Panokset ovat kovat, kun startupin olemassaolo voi riippua testauksen tuloksista.

Growth hacking edellyttää myös hyviä ihmissuhdetaitoja. Kasvuhakkerin pitää olla hyvä viestijä ja tulla toimeen kaikkien kanssa. Hänen pitää pystyä perustelemaan testauksen tärkeys silloinkin, kun tulokset eivät ole sitä, mitä odotettiin. Epäonnistumisista oppiminen on kasvuhakkeroinnin ydintä.

Kasvuhakkerointi on keskeistä, kun määritellään yrityksen kohderyhmiä ja lisäarvoa, jonka yrityksen tuote heille tuottaa. Kasvuhakkerin pitää pystyä keskustelemaan kaikkien yrityksen toimintojen kanssa varmistaessaan, että tuote täyttää asiakkaiden vaatimukset.

Hyviä kasvuhakkereita tulee monenlaisista taustoista. Esimerkiksi myyntityö ja asiakaspalvelu kehittävät taitoja, joita myös kasvuhakkeri tarvitsee. Yksi parhaista löydöistäni työskenteli aikaisemmin ravintolassa vuoropäällikkönä. Toinen oli lentoemäntä. Molemmat tehtävät ilmentävät auktoriteettia, mutta samaan aikaan pitää olla helposti lähestyttävä ja ystävällinen.

4. Miten kasvuhakkereita tehdään?

Aloitimme Icebreaker.vc:n kasvuhakkereiden koulutusohjelman loppuvuodesta 2019, ja tähän mennessä olen opettanut menetelmän perusteet noin 50 harjoittelijalle. Koulutettavat harjoittelevat salkkuyrityksissämme ratkaisten heidän ongelmiaan ja auttaen heitä kasvamaan. Oppimisen nopeuttamiseksi heitä tukevat koulutettavien yhteisö, jossa on myös pidemmälle ehtineitä, sekä Icebreakerin tiimi. Useimmille on tarjottu työtä kasvuhakkerina jo kahden kuukauden sisään koulutusohjelman päätyttyä.

Rohkeus palkitaan – Chiara Motecchiari sai uuden uran kasvuhakkerina

Kun COVID-19 pysäytti lähes kaiken lentoliikenteen, helsinkiläinen lentoemäntä Chiara Motecchiari, 27, lomautettiin. Vain muutamia kuukausia myöhemmin hän sai kokopäiväisen työpaikan nopeasti kasvavasta startupista. ”Ei kannata menettää toivoaan! Asiat voivat muuttua parempaan suuntaan nopeammin kuin luulisikaan”, Montecchiari havaitsi.

Kun Montecchiari näki ensimmäisen kerran ilmoituksen Icebreaker.vc:n kasvuhakkereiden koulutusohjelmasta, hän ajatteli, ettei koulutus olisi häntä varten. Hänellä ei ollut kokemusta digitaalisesta markkinoinnista, vaan hän oli opiskellut kieliä ja työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä. Ilmoituksen myönteiset lukijakommentit saivat hänet kuitenkin muuttamaan mielensä.

Koulutusohjelman aikana Montecchiari oppi kasvuhakkeroinnin perustaidot ja työskenteli Icebreaker.vc:n salkkuyrityksissä harjoitellen oppimaansa.

”Kokemus oli haastava ja intensiivinen, koska olin itselleni täysin uudessa ympäristössä. Toisaalta oli hyvin palkitsevaa huomata yrityksen kehittyvän ja auttaa sitä kasvamaan. Työskentelen mielelläni tiimissä, mistä on etua kasvuhakkerille”, hän kertoo.

Koulutusjakson jälkeen Montecchiari sai kaksi kokopäiväistä työtarjousta. Lokakuussa hän aloitti nuorempana kasvuhakkerina Readpeakissa. Kyseessä on nopeasti kasvava ohjelmistoalan yritys, joka ylläpitää natiivimainonnan ja sisältömarkkinoinnin alustaa.

”Growth hacking on hyvä uravaihtoehto ihmiselle, joka viihtyy dynaamisessa ympäristössä ja pitää haasteista. Toivon, että tarinani inspiroi muitakin harkitsemaan kasvuhakkerointia työnä. Ajattelen etenkin kaltaisiani naisia, joilla on kokemusta asiakaspalvelusta ja jotka ovat kenties lomautettuina”, Montecchiari sanoo.

Chiara Montecchiari

Chiara Montecchiari

Kuka: Readpeakin Junior Growth Hacker. Syntynyt Italiassa, asunut Helsingissä nyt viiden vuoden ajan.

Koulutus: Kielitieteiden maisterintutkinto Venetsian yliopistosta. Opiskelee Helsingissä avoimessa yliopistossa.

Aikaisempi työkokemus: Työskennellyt asiakaspalvelutehtävissä, viimeksi lentoemäntänä.

Erityistä: Oma yritys, CreativeActs2.0, jonka nimissä valmistaa koruja. Pelaa koripalloa. Viettää kiireistä elämää.