GOS Yritysrahoituksen 10 miljoonan euron pilottirahastolta lainaa pk-yrityksille

GOS Yritysrahoitus Oy on perustanut 10 miljoonan euron GOS Private Debt I Ky -velkarahaston, joka tarjoaa vieraan pääoman ehtoista rahoitusta lähtökohtaisesti kassavirtapositiivisille pk-yrityksille. GOS on kehittänyt pienten lainojen riskienhallinnan mahdollistamiseksi analyysi- ja ennustemallin, jolla pieniäkin yrityksiä voidaan analysoida tehokkaasti. Sijoittajina pilottirahastossa ovat Säästöpankki ja valtion pääomasijoitusyhtiö Tesi.

GOS Yritysrahoitus Oy:n emoyhtiö, GOS Consulting on vuonna 2015 perustettu yritys, jonka pääasiallista liiketoimintaa on ollut raportointi- ja taloushallintopalvelut. Yhtiö on tehnyt yritysrahoitustoimintaa vuodesta 2017. GOS Consulting Oy:n avainhenkilöillä Miika Hakolalla, Marko Niemisellä, Jouko Grönroosilla, Arttu Kautolla ja Aki Tusalla on pitkä kokemus ja osaaminen niin yritysrahoituksesta kuin yritystutkimuksestakin.

”Muutamme yritysrahoituksen fundamentteja. Nopeat ja laadukkaat prosessit pienentävät yritysrahoitukseen liittyviä riskiä ja transaktiokuluja. Olemme GOS:lla todella innostuneita pystyessämme yhteistyössä Tesin ja Säästöpankin kanssa tuomaan markkinoille tuotteen, joka mahdollistaa kehittyneempien rahoitusrakenteiden käytön myös pk-sektorilla. Nykypäivän muuttuva toimintaympäristö ja nopeasti kehittyvät liiketoimintamallit edellyttävät myös rahoituksen osalta innovatiivisuutta sekä eri rahoitusmuotojen ja rahoittajien yhteispeliä. Haluamme luoda Suomeen tehokkaat ja likvidit pienten ja keskisuurten joukkovelkakirjojen markkinat. Pilottirahaston tavoitteena on todentaa markkinakysyntää ja rakentaa toimintamallia laajemman portfolion hallinnointia varten”, sanoo Aki Tusa GOS Consultingilta.

Rahoitettavalla kohdeyhtiöllä tulee olla todennettavissa oleva luoton takaisinmaksukyky, joka määritetään kassavirtaennusteen perusteella. Myönnetyllä luotolla tulee tarvittaessa olla riittävät vakuudet ja/tai takaukset. Lainoitettava yhtiö sitoutuu avaamaan pääsyn kirjanpitodataan, ja se auditoidaan ja analysoidaan kuukausitasolla GOS:n riskienhallintajärjestelmillä.

Näimme GOS:n edistyneen analyysi- ja ennustemallin potentiaalin pk-yritysten lainoitustoiminnan kehittämisessä, ja lähdimme mielellämme sijoittajaksi mahdollistamaan pilottirahaston syntyä. Uskomme, että edistyneellä analyysityöllä voidaan keventää lainoitustoiminnan resurssi-intensiivisyyttä ja nopeuttaa rahoituspäätösten tekoa, kuitenkin korkeatasoinen riskienhallinta säilyttäen”, sanoo Tesin sijoitusjohtaja Petteri Laakso.

Rahoittajien yhteispeli tukee pienyrittäjiä

Rahoituspäätöksiä tehdään yleensä historiallisen datan perusteella. GOS Private Debt I -rahasto ja sen käytössä olevat GOS:n kehittämät kustannustehokkaat analysointi- ja ennustetyökalut mahdollistavat pankkien ja rahaston yhteisvoimin uuden rahoitusmallin myös aiempaa pienemmille pk-yrityksille.

”Uusi rahasto täydentää erinomaisesti Säästöpankkien yritysrahoitustarjoamaa tarjoten entistäkin paremmat mahdollisuudet rahoittaa korona-ajasta toipuvaa pk-yrityskenttää”, toteaa Säästöpankkiryhmän yritysasiakkaista vastaava johtaja Kari Suutari ja jatkaa: ”Ja erityisen hienoa on, että Säästöpankit saivat sijoittajakumppaniksi Tesin, jolle pieniin pk-yrityksiin erikoistunut velkarahasto on myös uusi aluevaltaus.”

Aki Tusa, partner, GOS Consulting Oy
+358 50 53 89682, aki.tusa@gos.fi

Kari Suutari, liiketoimintajohtaja/yritysasiakkaat, Säästöpankkiryhmä
+358 44 207 1905, kari.suutari@saastopankki.fi

Petteri Laakso, sijoitusjohtaja, Tesi
+358 50 463 9313, petteri.laakso@tesi.fi

GOS Consulting Oy
on vuonna 2015 perustettu, voimakkaasti kasvava taloushallinnon ja rahoituksen asiantuntijayritys. GOS:n Rahoituspalvelut koostuvat rahoitusjärjestelyistä ja neuvonannosta, yritystutkimuksesta ja analyysistä sekä vieraan pääoman ehtoisesta rahoituksesta pk-sektorille. Taloushallinnon palveluihin kuuluvat kirjanto-, raportointi-, controller- sekä CFO-palvelut.

Säästöpankkiryhmä edistää yksilön ja yhteisön taloudellista hyvinvointia. Tahdomme, että meidät tunnetaan rohkeudesta, asiantuntijuudesta ja intohimosta tehdä erinomaista asiakastyötä. Säästöpankkiryhmän muodostavat paikalliset Säästöpankit ympäri Suomen sekä Säästöpankkikeskus.  Tarjoamme asiakkaillemme kattavien vähittäispankkipalvelujen lisäksi sijoittamisen, kodinvaihdon ja vakuuttamisen palveluja. Säästöpankkien asiakkaina on lähes 10 % suomalaisista pienistä pk-yrityksistä.

Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) on valtion pääomasijoitusyhtiö, joka haluaa nostaa Suomen uudistuvan talouskasvun eturiviin sijoittamalla rahastoihin ja suoraan yrityksiin. Sijoitamme kannattavasti ja vastuullisesti ja luomme yhdessä uusia maailmalla menestyjiä. Hallinnoitavat pääomasijoituksemme ovat 1,3 miljardia euroa. Omistamisen ja onnistumisen kunnianhimoa – www.tesi.fi | www.dtg.tesi.fi | @TesiFII