IQM kerännyt 128 miljoonaa euroa ilmastokriisin torjuntaan

Euroopan johtava suprajohtavien kvanttitietokoneiden kehittäjä IQM on kerännyt 128 miljoonan euron A2-rahoituskierroksen. Yhtiö käyttää uuden rahoituksen kansainvälisen liiketoimintansa laajentamiseen ja tuotekehityksen nopeuttamiseen. Tuotekehityksessä IQM aikoo keskittyä erityisesti kvanttiprosessorien kehittämiseen, joita voidaan käyttää ilmastokriisin torjumiseen.

Rahoituskierrosta johti World Fund, ja se on suurin eurooppalaisen kvanttilaskentayrityksen koskaan keräämä kierros. Uusien sijoittajien ohella rahoituskierroksessa olivat mukana nykyiset sijoittajat, Tesi mukaan lukien. Kierros on jatkoa IQM:n vuonna 2020 keräämälle 39 miljoonan euron A1-rahoituskierrokselle. Uusi kierros sisältää myös Euroopan investointipankki EIP:n 35 miljoonan euron venture-lainan, joka julkaistiin aiemmin tänä vuonna.

Juha Lehtola, johtaja, venture capital -sijoitukset
+358 400 647 671
juha.lehtola@tesi.fi

Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) on valtion pääomasijoitusyhtiö, joka haluaa nostaa Suomen uudistuvan talouskasvun eturiviin sijoittamalla rahastoihin ja suoraan yrityksiin. Sijoitamme kannattavasti ja vastuullisesti ja luomme yhdessä uusia maailmalla menestyjiä. Hallinnoitavat pääomasijoituksemme ovat 2,4 miljardia euroa. www.tesi.fi | @TesiFII