Kevään 2021 traineet esittäytyvät

Vuosi 2021 on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin Tesin uusilla harjoittelijoilla. Ellenillä ja Elsalla Tesillä on vierähtänyt jo kuukauden päivät, kun taas Jori on vasta ehtinyt taputella ensimmäisen työviikkonsa pakettiin. Millaisiin projekteihin harkkarit pääsevät mukaan? Ovatko odotukset ja todellisuus kohdanneet Tesillä? Lue alta mitä traineet itse kertovat kokemuksistaan.

Kuka? Ellen Aarinen, sijoitusanalyytikko-trainee Kasvu- ja teolliset sijoitukset – ja Venture capital -tiimissä.

Mistä? Opiskelen Aalto-yliopiston Strategy and Venturing -ohjelmassa tuotantotalouden laitoksella. Aiemmin olen työskennellyt mm. liikkeenjohdon konsultoinnin parissa. Yrittäjyyshenkiset opintoni ovat osoittautuneet erityisen hyödyllisiksi Tesillä.

Mitä? Tesillä työskentelyssä yhdistyvät mukavan rento meininki ja vahva ammattitaito. Ihmiset ovat myös hyvin omistautuneita työlleen, mikä on ollut erittäin hieno huomata, ja mitä en ollut osannut odottaa näin vahvasti valtion pääomasijoitusyhtiöltä. Heti harjoittelujakson alussa pääsin mukaan tutustumaan uusiin sijoitusmahdollisuuksiin ja keskustelemaan mahdollisten kohdeyritysten ja kanssasijoittajien kanssa. Olin yllättynyt kuinka nopeasti Tesillä pääsi mukaan toimintaan. Olen myös valmistellut sijoitusesityksiä, päässyt tekemään taloudellista mallintamista ja arvonmäärityksiä sekä työskentelemään läheisesti Tesin portfolioyritysten kanssa markkina-analyysin parissa. Tesillä harjoittelijoille ei kaihdeta antaa vastuuta.

Kuka? Jori Siitonen, rahoitustiimin trainee

Mistä? Viimeistelen maisterivaiheen opintojani rahoituksen laitoksella Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulussa harjoitteluni ohella. Aikaisemmin olen työskennellyt mm. yksityisessä pääomasijoitusyhtiössä sekä liikkeenjohdon konsultoinnin parissa.

Mitä? Tätä kirjoittaessani, harjoitteluni Tesillä on kestänyt vasta viikon, mutta olen siitä huolimatta päässyt jo hyvin osaksi rahastotiimin käynnissä olevia projekteja. Työtehtäväni koostuvat pitkälti materiaalin tuottamisesta rahastosijoitusten päätöksenteon tueksi, mihin liittyy erilaisia analyyseja rahastotoimijoista ja pääomasijoitusmarkkinasta.

Vaikka pääomasijoittaminen oli jo osittain minulle tuttua edellisistä työtehtävistäni, uskon Tesillä pystyväni laajentamaan käsitystäni siitä, mistä tekijöistä menestyksekäs rahastotoiminta koostuu, ja miten erilaisia rahastoja voidaan verrata ja arvioida kriittisesti. Lisäksi Tesillä on paljon tietoja suomalaisesta pääomamarkkinakentästä ja sen toimijoista, joista olenkin jo oppinut viikon sisällä paljon.

Minut on otettu tiimissä erittäin positiivisesti vastaan, ja vain kuuntelemalla kokeneita sijoitusammattilaisia, harjoittelijana pystyy sisäistämään paljon uutta tietoa. Tulevat hankkeet ja tehtävät tämän kevään aikana näyttävät monipuolisilta ja kiinnostavilta, joten uskon harjoitteluni olevan erittäin antoisa ja opettavainen!

Kuka? Elsa Arola, viestinnän trainee

Mistä? Harkan ohella viimeistelen markkinoinnin ja kestävän kehityksen opintojani Aallon kauppiksessa. Aiempiin työkokemuksiin lukeutuu mm. yritysviestintää konsulttitalossa ja digimarkkinointia kuluttajapuolella.

Mitä? On kunnia päästä historiankirjoihin Tesin viestintätiimin ensimmäisenä harjoittelijana. Aloittaessani Tesillä tammikuussa toivoin pääseväni oppimaan lisää niin sisäisestä kuin ulkoisestakin viestinnästä, sekä tutustumaan suomalaiseen ja kansainväliseen pääomasijoitusalaan.

Ensimmäisen kuukauden aikana Tesillä olen oppinut valtavasti lisää etenkin kasvuyrityksistä ja pääomasijoittamisesta, mutta tietenkin myös viestinnästä. Olen päässyt alusta asti tekemään monipuolisesti viestinnän eri hommia, kuten yritysvastuuraportointia, nettisivujen ja intran päivitystä, analytiikkaa ja sisällöntuotantoa. Koen, että minut otettiin jo heti ensimmäisestä päivästä lähtien osaksi tiimiä ja olen päässyt vastaamaan itsenäisesti isoistakin kokonaisuuksista. Kaiken kaikkiaan harkka on sujunut tähän mennessä vallan mainiosti ja odotan innolla mitä kaikkea kevät tuokaan mukanaan.

Lämpimästi tervetuloa kaikille harjoittelijoille! Lue lisää Tesin trainee-ohjelmasta ja jätä hakemuksesi syksyn 2021 harjoittelupaikkoihin sunnuntaihin 14.2. mennessä.