Perheyritys Meyer Turku luovutti Mein Schiff 4 –risteilijän TUI Cruisesille

Frank Kuhlmann (TUI Cruises), Wybcke Meier (TUI Cruises), Jan Meyer (Meyer Turku Oy), Tapani Pulli (Meyer Turku Oy)
Kuva: Meyer Turku

Meyer Turku on osoittanut kykynsä vaativimpien ja innovatiivisimpien risteilyalusten rakentajana. Mein Schiff 4:n myötä Meyer Turku on hionut rakennusprosessejaan edelleen. Projektin tuotantovaihe alkoi kaksi vuotta sitten. Kölinlasku suoritettiin helmikuussa 2014 ja alus sai ensi kertaa vettä kölinsä alle lokakuussa 2014. Seuraavan sisaraluksen, Mein Schiff 5:n, tuotanto alkoi helmikuussa 2015. Kesäkuussa juhlistetaan sekä Mein Schiff 5:n kölinlaskua, että Mein Schiff 6:n tuotannonaloitusta. Mein Schiff 5 lasketaan vesille tämän vuoden loppuun mennessä ja toimitetaan tilaajalleen TUI Cruisesille kesällä 2016.

Mein Schiff 4 on 294 metriä pitkä ja 36 metriä leveä. Bruttovetoisuudeltaan 99 500 tonnin aluksella on yhteensä 1 253 hyttiä, joista 90 prosenttia on ulkohyttejä. Laivan hyteistä 82 prosentilla on oma parveke. Tarjoamalla runsaan valikoiman erilaisia hyttiluokkia – muun muassa perheille ja kylpyläelämää rakastaville matkustajille − Mein Schiff 4 vastaa ihanteellisella tavalla matkustajien henkilökohtaisiin toiveisiin. Erityisenä kohokohtana voidaan mainita kahdelle kannelle ulottuvat ”sea and sky”  sviitit, joissa kussakin on oma 29 neliömetrin kattoterassi.

Mein Schiff  risteilyalukset ovat edistyksellisiä ja erittäin innovatiivisia, saksalaisille risteilymarkkinoille suunniteltuja aluksia. Niiden rakentamisessa on käytetty uusinta, ympäristöä säästävää teknologiaa. Nämä huipputeknologiaa hyödyntävät alukset asettavat uusia energiatehokkuusnormeja, sillä niiden energiankulutus on noin 30 prosenttia alempi kuin muiden samaa kokoluokkaa edustavien risteilyalusten. Alusten yhdistetty pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, joka koostuu rikkipesureista ja katalysaattoreista, vähentää rikkipäästöjä jopa 99 prosenttia ja typen oksidien päästöt vähenevät noin 75%.

”Laivastomme laajentaminen etenee aimo harppauksin, mistä saamme kiittää telakan, oman rakennus-tiimimme sekä mukana olevien yritysten erinomaisesta yhteistyöstä. Olemme todella tyytyväisiä laivastomme uuteen tulokkaaseen ja iloitsemme siitä,” sanoo TUI Cruises  varustamon toimitusjohtaja Wybcke Meier.

”Minulla on ilo ja kunnia luovuttaa tämä upea alus TUI Cruises –varustamolle. Haluan kiittää lämpimästi Meyer Turun laivanrakentajia, yhteistyökumppaneitamme sekä TUI Cruises varustamoa hyvästä yhteistyöstä, joka mahdollisti tämän, monimutkaiseen liikkuvaan kaupunkiin verrattavissa olevan pitkälle kehitetyn laivan rakentamisen. Turun telakan ollessa nyt 100-prosenttisesti perheyritys, olen tästä vielä entistäkin ylpeämpi. Intohimomme laivanrakennusta kohtaan siivittää meitä kohti menestystä pitkällä tähtäimellä. Arvostamme suuresti historiaamme, mutta tiedämme myös, että meidän on jatkuvasti uudistuttava ja kehityttävä”, sanoo Meyer Turku Oy:n toimitusjohtaja Jan Meyer.

Mein Schiff 4:n kastejuhlaa vietetään Kielissä 5.6, jonka jälkeen laiva lähtee neitsytmatkalleen Baltian maihin.

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:

Tanja Sabell, Meyer Turku Oy:n viestintäpäällikkö, tanja.sabell@meyerturku.fi,
puh. 041 4488 740

Meyer Turun telakalla on 1 350 työntekijää ja se on erikoistunut erittäin vaativien, innovatiivisten ja ympäristö-ystävällisten risteilyalusten, autolauttojen ja erikoisalusten rakentamiseen. Meyer Turku on yhdessä sisartelakoidensa, Papenburgissa sijaisevan Meyer Werftin ja Rostockissa olevan Neptun Werftin kanssa yksi maailman johtavista risteilyalusten rakentajista. Turussa on rakennettu menestyksellisesti laivoja vuodesta 1737 alkaen. Yhtiö rakentaa parhaillaan risteilyaluksia TUI Cruises  varustamolle sekä nopeaa autolauttaa Tallinkille. Meyer Turun tytäryhtiöihin kuuluvat Piikkiössä sijaitseva hyttitehdas Piikkio Works Oy, Shipbuilding Completion Oy, joka tarjoaa ratkaisuja laivojen yleisiin tiloihin avaimet käteen  periaatteella sekä laivanrakennus- ja offshore-alan suunnitteluyritys ENG´nD Oy. www.meyerturku.fi

TUI Cruises on TUI AG:n ja kansainvälisen risteilyvarustamon Royal Caribbean Cruises Ltd:n yhteisyritys. Vuoden 2008 huhtikuussa perustettu, ja Hampurissa päämajaansa pitävä yritys, on tarjonnut risteilyjä saksankieliselle markkina-alueelle toukokuusta 2009 alkaen. Sen jälkeen kun Mein Schiff 3  alus otettiin käyttöön kesällä 2014, Mein Schiff  alusten laivastoon on kuulunut kolme alusta, joissa on majoituskapasiteettia yhteensä 6 342 matkustajalle (Mein Schiff 1: 1 924, Mein Schiff 2: 1 912, Mein Schiff 3: 2 506). Alukset on suunniteltu hyvinvointia ja rentoutumista silmällä pitäen keulasta perään asti. TUI Cruisesin kaiken kattava Premium All-Inclusive  matkustuskonsepti on suunnattu ensisijaisesti pariskunnille ja perheille, jotka hakevat vapautta, tilan tuntua, korkeaa laatua ja henkilökohtaista palvelua. Mein Schiff  alusten lukuisat palveluravintolat, kylpylä ja urheilualue, oma Nespresso-keitin joka hytissä ja tilavat parvekkeet takaavat, että TUI Cruises  risteilylomat huolehtivat kokonaisvaltaisesti mielen ja kehon hyvinvoinnista. TUI Cruises ottaa kesällä 2015 käyttöön Mein Schiff 4  aluksen osana laivastonsa laajentamista. Kun tähän vielä lisätään vuosina 2016 ja 2017 saman suunnitelman mukaisesti rakennettavat Mein Schiff 5 ja Mein Schiff 6  alukset, yhtiön hyvinvointilaivastoon kuuluu yhteensä kuusi alusta, joilla on noin 14 000 majoituspaikkaa. Ympäristöystävällisesti suunnatut liiketavat kuuluvat olen-naisesti TUI Cruises  varustamon yritysarvoihin. Yhtiön uudet alukset asettavat uusia normeja ympäristöystävällisyydelle.