Tesi sijoittaa Pohjoismaiden ensimmäiseen premium-tason outlet-kylään

Sijoitukset yrityksiin - 2018-6-13

Loppuvuodesta 2018 avautuva Zsar Outlet Village tuo Suomeen kansainvälisiä huippubrändejä ja 400 uutta työpaikkaa.

(Havainnekuva, Zsar)

Vaalimaalla Kymenlaaksossa rakenteilla oleva Suomen ensimmäinen outlet-kylä Zsar Outlet Village on saattanut päätökseen rahoituskierroksen ja varmistanut hankkeen toteutumisen. Rahoituskierrokseen osallistui Tesi, hankkeessa alusta lähtien pääomistajana mukana ollut Ajanta Oy, sekä useita kotimaisia sijoittajia ja kansainvälisiä toimialaosaajia. Hankkeen rahoittajana toimii kotimainen pankki Oma Säästöpankki Oyj. Hallituksen jäsenenä aloittaa kansainvälisen outlet-kehittäjän, Value Retail PLC:n, entinen johtaja Simon Cunningham, joka tuo mukanaan vahvaa toimialan osaamista yhtiöön. 

Zsarin valikoimiin kuuluu pääasiassa kansainvälisiä premium-tason muoti-, koru- ja kodintarvikebrändejä, kuten Armani, Braccialini, Flavio Castellani, Guess, Hugo Boss, Le Creuset ja Maya Maya. Myös muutamia laadukkaita suomalaisia brändejä on tulossa mukaan.

”Ajatus hankkeesta syntyi, kun seurasin venäläisturistien valtavia rajanylitysmääriä. Pitkät jonot rajanylityspaikolla ylittivät jatkuvasti uutiskynnyksen. Palveluita raja-alueella ei ollut juuri lainkaan, mutta tuhansia autoja kylläkin. Muualla Euroopassa menestyksekkäiden outlet-kylien kaltaiset ostosmatkakohteet Suomesta puuttuivat, joten ajatus sellaisen toteuttamisesta vilkkaimman EU:n ja Venäjän välisen raja-aseman kylkeen lähti kytemään”, kertoo idean alkuunpanija ja Zsarin toimitusjohtaja Sami Vainiomäki.

”Zsarin sijainti Vaalimaalla on erinomainen venäläisiä matkailijoita ajatellen. Pääkohderyhmä on kuitenkin suomalaiset. On selvää, että mekin haluamme laadukkaita, kansainvälisiä brändejä. Vastikään avattu E18-moottoritie Helsingistä tuo Zsarin 80 minuutin ajomatkan päähän pääkaupunkiseudulta. Riittävä etäisyys kaupunkikeskustoista on tärkeää kansainvälisille merkeille, sillä alennushintaan tuotteensa myyvien outlet-kylien ei haluta syövän keskustojen täysihintaisten tuotteiden myyntiä. Tavoitteemme on ensimmäisten toimintavuosien aikana houkutella parisen miljoonaa vuosittaista vierasta Zsariin”, Vainiomäki jatkaa.

Zsarin rakennustyöt etenevät parhaillaan nopeassa tahdissa. Ensimmäisen vaiheen valmistuttua kylä koostuu 65 liikkeestä 12 000 m2 pinta-alalla. Toisen vaiheen myötä ja täydessä laajuudessaan Zsarin pinta-ala on 20 000 m2 ja siihen tulee noin 120 liikettä.

Lisää vetovoimaa ja työpaikkoja

Zsarin avautuminen loppuvuodesta kasvattaa Suomeen suuntautuvaa turismia erityisesti Venäjältä ja Aasiasta. Kylän sijainti on erinomainen, noin 300 metriä Venäjän rajasta, 200 km Pietarista ja 170 km Helsingistä. 90 minuutin ajomatkan sisällä asuu noin 8,5 miljoonaa asukasta. Vaalimaan kautta tehdään 2,5 miljoonaa rajanylitystä vuosittain. Zsar on osa matkaa ja luonnollinen pysähdyspaikka Helsingin ja Pietarin välillä.

”Venäläismatkailijoista yli 70 prosentilla pääsyy tulla Suomeen on ostosmatkailu. Myös aasialaiset ovat kiinnostuneita hyvistä ostosmahdollisuuksista, heille shoppailu on yksi matkan tärkeimmistä aktiviteeteista. Teemme tiivistä yhteistyötä matkanjärjestäjien kanssa, joille Zsar tarjoaa mahdollisuuden yhdistää houkutteleva ostoselämys muihin nähtävyyksiin Kaakkois-Suomen ja Saimaan alueella”, Vainiomäki kuvaa.

Hanke on merkittävä työllistäjä. ”Zsarin arvioidaan tuovan suoraan yli 400 uutta työpaikkaa. Investoinnin uskotaan houkuttelevan alueelle muutakin yritystoimintaa, jolloin sen välilliset vaikutukset ulottuvat outlet-kylää laajemmalle”, kertoo sijoituspäällikkö Samuel Saloheimo Tesistä.

Outlet-kylät vahvassa kasvussa Euroopassa

Vaikka verkkokauppa haastaa perinteisten kivijalkakauppojen myyntiä, kasvaa Euroopassa outlet-myymälöiden myynti noin 10 prosenttia vuosittain. Outlet-kylät synnyttävät merkittävää ostosmatkailua ja niihin tullaan kauempaakin viettämään aikaa. Esimerkiksi Bicester Village Iso-Britanniassa tunnin matkan päässä Lontoosta on paras esimerkki outletin aikaansaamasta turismista ja alueen elinvoiman kasvattamisesta.

Zsar saa kylän kehittämiseen merkittävää osaamista hallituksen jäsenenä aloittavan Simon Cunninghamin myötä. Cunningham on toiminut johtotehtävissä muun muassa Euroopan johtavassa Value Retail -outlet-ketjussa.

”Kuluttajatutkimusten mukaan outleteissa käytetään rahaa ostoksiin keskimäärin 250 euroa, kun perinteisessä suomalaisessa kauppakeskuksessa määrä jää 16 euroon. Ihmiset viihtyvät outleteissa 3-4 tuntia, ja 97 prosenttia asiakkaista tekee ostoksia. Outleteissa asiakaskokemus syntyy laadukkaasta brändivalikoimasta, huipputason palvelusta, ainutlaatuisesta miljööstä, ja monista asiakasviihtyvyyteen vaikuttavista yksityiskohdista. Pohjoismaiden ensimmäisenä premium-tasoisena outlet-kylänä panostamme Zsarissa nimenomaan poikkeuksellisen laadukkaaseen asiakaskokemukseen”, Cunningham kertoo.


Lisätietoja:
Sami Vainiomäki, toimitusjohtaja, Zsar
sami.vainiomaki@efre.fi
+358 40 833 8793

Lauri Pietarinen, toimitusjohtaja, Ajanta
lauri.pietarinen@ajanta.fi
+358 40 737 5394

Samuel Saloheimo, sijoituspäällikkö, Tesi
samuel.saloheimo@tesi.fi
+358 50 438 3311

Timo Mäkelä, toimitusjohtaja, Prudentus Capital
timo.makela@prudentus.fi
+358 50 050 4915

Vaalimaalle Suomen ja Venäjän rajalle nouseva Zsar Outlet Village on Suomen ensimmäinen outlet-keskus, ja se aukeaa loppuvuodesta 2018. Zsarin kylämäiseen miljööseen tulee kansainvälisiä ja kotimaisia premium- ja luksustason muoti-, koru- ja kodintarvikebrändejä omilla liikkeillään. Kaikki tuotteet myydään aina vähintään 30 prosenttia normaalihintoja edullisemmin. Outlet-kylän operatiivisesta toiminnasta ja markkinoinnista vastaavan Zsarin pääomistajia ovat Ajanta, Entrada sekä Tesi.

Hankkeen taloudellisena neuvonantajana on toiminut Prudentus Capital Oy.

Zsarin kuvia on ladattavissa osoitteessa
zsar.fi/images

Faktat:

  • Vaalimaalle Virolahden kuntaan perustettava Zsar Outlet Village avataan loppuvuodesta 2018.
  • Erinomainen sijainti 300 metriä Vaalimaan raja-asemasta, 200 km Pietarista, 170 km Helsingistä.
  • Tarjoaa ainutlaatuisen elämyskeskuksen – vetovoimana premium-brändit sekä tyylikäs kyläympäristö ostoskatuineen ja ravintoloineen.
  • Tavoitteena houkutella ensimmäisenä vuonna vajaat 2 miljoonaa kävijää Suomesta, Venäjältä ja Aasiasta.

Ajanta on Ari Salmivuoren vuonna 1989 perustama suomalainen perheomisteinen sijoitusyhtiö. Toimimme kansainvälisesti ja sijoitamme voimakkaasti kasvaviin yrityksiin, joiden liiketoiminta on skaalautuvaa ja kansainvälistettävissä. Olemme tällä hetkellä pitkäaikainen omistaja yli kymmenessä yrityksessä, joita kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa.

Entrada on perheyhtiö, joka sijoittaa kasvuyhtiöihin ja kiinnostaviin kehityshankkeisiin. Kohteet voivat tulla useilta eri aloilta ja olla eri kehitysvaiheissa, mutta tavoitteena on aina luoda arvoa toimimalla kohdeyrityksissä aktiivisesti. Entrada on tällä hetkellä mukana yli kymmenessä hankkeessa sekä Suomessa että sen ulkopuolella.

Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) on pääomasijoitusyhtiö, joka tekee kannattavaa ja vastuullista sijoitustoimintaa ja luo arvoa päivästä yksi. Hallinnoitavat pääomasijoituksemme ovat 1,2 miljardia euroa ja sijoituskohteenamme on suoraan ja rahastojen kautta yli 700 yritystä. Autamme Suomen seuraavalle kasvun ja kansainvälistymisen tasolle. Seuraa menestystarinoita www.tesi.fi ja @TesiFII